Pitkän linjan bränditalo
Valio täyttää pian 120 vuotta. Alusta asti yrityksemme menestystä on rakennettu brändien varaan pitkäjänteisellä ja johdonmukaisella työllä. Olemme valinneet tämän tien, koska vahvojen brändiemme avulla saamme kasvua ja parempaa tuottoa omistajillemme kuin myymällä bulkkituotteita. Toisin sanoen teemme parempaa bisnestä.
Brändistä puhutaan silloin, kun valinnan hetkellä kohtaa jokin muukin kuin hyödyke ja sen käyttäjä: kun syntyy emotionaalinen yhteys tuotteen ja ihmisen välillä. Esimerkiksi kun ihminen valitsee kolajuomaa, ostaako hän mar- ketin halvinta merkkiä vai valitseeko brändituot- teen ja miksi? Hinnasta huolimatta moni valitsee brändituotteen. Tämä ei ole sattumaa, vaan ostopäätökseen on vaikutettu systemaattisesti.
Tämä sama koskee myös Valion tuotteita, jotka eivät nekään yleensä ole se hyllyn edullisin vaihtoehto. Vahva brändi kuten Valiojogurtti vaikuttaa niin, että hinta ei ole ainoa määräävä tekijä.
Viime vuonna lanseerattu Onhan se Valio -slogan kiteyttää jotakin hyvin olennaista Valio-brändistä. Valio on aina lupaus herkullisimmasta mausta ja parhaasta laadusta. Tavoitteeni on rakentaa Valion brändejä niin, että kuluttaja tuntisi tekevänsä kompromissin, jos jostain syystä valitsee kaupan hyllyllä muun kuin Valion tuotteen.
Valion tuotteita on lähes jokaisen suomalaisen ruokapöydässä joka päivä, ja meidän on mietittävä, miten siellä näymme, miten ilahdutamme ja miten luomme tunnesidettä. Valio tunnetaan laadukkaista tuotteistaan, ja tähän kytkeytyy myös design. Kun tuotetaan parasta tuotelaatua, laadun pitää näkyä kaikessa, myös tuotepakkauksissa. Designin avulla erotumme brändille ominaisella tavalla.
Olemme ihmisten arjessa läsnä monin tavoin, myös digitaalisten palveluidemme kautta. Jopa kaksi miljoonaa ihmistä käy kuukausittain katsomassa Valion reseptejä. Parhaillaan olemme kytkemässä Valion loistavat tuotteet ja niitä varten kehitetyn reseptiikan entistä vahvemmin yhteen. Näin vastaamme myös haastavaan tilanteeseen, jossa kaupan omat merkit ovat vahvistaneet asemaansa meille merkittävissä tuoteryhmissä erityisesti ruoanlaiton ja leivonnan alueella, niin sanotuissa perustuotteissa. Haluamme olla kylmähyllyn johtava brändi tulevaisuudessakin.