Edelläkävijä maito- ja elintarvikealan innovatiivisissa ratkaisuissa
Valion alkuvuosi on sujunut myynnin osalta kokonaisuutena suunnitelmien mukaisesti, liikevaihto on kasvussa ja kustannukset kurissa. Olemme pyrkineet päivittäistoiminnan ohella viemään vahvasti eteenpäin myös tulevaisuuden kehityshankkeita, vaikka joitakin hankkeista on jouduttukin siirtämään koronapandemiasta johtuen. Kasvavat vastaanotettavan maidon määrät ja samanaikainen kivi-maidon myynnin romahtaminen ovat tuoneet tuotantokapasiteetillemme haasteita, joista olemme kuitenkin selvinneet hyvin.
Koronan vuoksi kulunut kevät on ollut erityinen: Kotimaan vähittäiskauppamyynti on sujunut hienosti, kun taas hotelli-, ravintola- ja catering-ala on kohdannut suuria vaikeuksia. Viennissä eteemme on tullut muutoksia ja viivästyksiä, kun esimerkiksi leipomot maailmalla ovat olleet tilapäisesti kiinni ja rahtikuljetukset myöhästelleet.
Koronalla on ollut vaikutuksensa myös Valioon. Kustannukset luonnollisesti nousivat, kun varastotasot hetkellisesti kasvoivat, pakkaustarvikevarastomme täyttyivät ja projektit viivästyivät. Tähän reagoimme kuitenkin aiheellisesti ja ajoissa: Muun muassa markkinointibudjettimme on uudelleenarvioitu ja konttorihenkilökuntamme osalta olemme tehneet kipeitä päätöksiä lomautuksista. Pitkään jatkuvaan poikkeus-tilaan on varauduttu ja seuraamme koronaan liittyviä ohjeistuksia tarkasti. Koko ketjussa noudatamme erityisen tiukkoja hygieniaohjeistuksia.
Keväällä poikkeusolojen alkaessa ihmiset innostuivat laittamaan ruokaa ja etenkin leipomaan. Se kasvatti ilahduttavasti kerman ja voin myyntiä, ja kevätuutuudet Valio kinuski- ja suklaakerma otettiin avosylin vastaan. Kotiruoan-laiton vilkastuminen on näkynyt lisääntyneinä vierailuina valio.fi-verkkopalvelumme reseptisisällöissä, ja syksyn uutuudet tuovat lisää vaihtoehtoja ruoanlaittoon. Suomen suosituin kermajuusto Valio Oltermanni® löytyy nyt kätevissä napostelupaloissa, joita on helppo ottaa mukaan vaikkapa evääksi!
Olemme päivittäneet Valion liiketaloudellista strategiaa ja omistajastrategiaamme.
Muutos on jatkuvaa, ja siksi myös Valio-ryhmän strategian on elettävä ajassa.