Siirry sisältöön
Näkökulmat

Ei yö niin pitkä etteikö päivä perässä

Sauli Lähteenmäki.
Sauli Lähteenmäki
Valion hallituksen jäsen

Valion hallituksen väistyvä jäsen, jonka aika kuluu tilan töissä ja yhteisten asioiden hoidossa. Vaarilla on kuitenkin aina aikaa seitsemän lapsenlapsen jutuille ja penkkiurheilulle.

Vanhalla sananlaskulla en viittaa syksyn myötä lyheneviin päiviin, joiden myötä työt maitotiloilla alkavat ja loppuvat pimeydessä. Vuodenajat kuuluvat suomalaiseen vuodenkiertoon ja jokaisella meistä on suosikkinsa vuodenajoissa.

Tässä yhteydessä viittaan maailman viimeaikaiseen synkkyyteen. Uutiset tuovat helposti tummia ajatuksia positiivisimpaankin mieleen. Ukraina, Lähi-Itä, USA:n presidentinvaalit, Euroopan hajaannus ja lähes kaikkiin edellisiin liittyvänä naapurimme Venäjä, joka Putinin johdolla on paljastanut todelliset kasvonsa. Päivänvaloon pääseminen vaatii maailman päättäjiltä aivan uudenlaisia avauksia ja yhteistä ymmärrystä. Valoisampia aikoja odotellessa voimme vain uskoa, toivoa ja olla ihmisiksi toisillemme.

Edellä kuvattu on luonut varjoja myös suomalaiseen yhteiskuntaan. Onneksi olemme nähneet myös valon pilkahduksia. Nato-päätöksessä yhtenäisyys oli laajaa. Riittävää yksituumaisuutta päättäjiltämme tarvitaan myös vaikeissa taloudellisissa ratkaisuissa, rahaa kun ei tunnu millään riittävän edes välttämättömien palvelujen tarjoamiseen kansalaisille. Huoltovarmuuden merkitys on onneksi ymmärretty aiempaa paremmin, ja maatalous on jäänyt pahimpien leikkausten ulkopuolelle. Alan toimintakyvyn turvaaminen edellyttää kuitenkin jatkuvaa huomiota ja epäkohtiin puuttumista.

Mistä valoa kannattaa sitten näinä aikoina etsiä? Valiolla me katsomme pitkälle eteenpäin ja pyrimme varmistamaan omistajiemme toimeentulon nyt ja tulevaisuudessa. Valio on ollut perinteisesti bränditalo ja on sitä edelleen. Matalasuhdanne ja kuluttajien epävarmuus saavat helposti käden tarttumaan halvimpaan tuotteeseen. Vahvat brändit kuitenkin tuottavat paremmin pitkällä aikavälillä. Valiolla on valikoimissaan laaja, lähes legendaarinen brändikirjo, josta muut tavarantoimittajat vain haaveilevat. Näitä tuotteita kauppa ei missään tilanteessa voi poistaa valikoimistaan. Brändejä pitää kuitenkin vaalia ja pitää ajan tasalla. Tämä työ ulottuu niin tuotekehitykseen, valmistukseen kuin markkinointiin.

Kannattavan viennin lisääminen on merkittävä osa Valion strategiaa. Lisäarvojauheille etsitään ja löydetään uusia markkinoita. Valion kehittämät erikoisjauheet lapsille ja varttuneille ovat kasvava portfolio esimerkiksi Kaukoidän laajoilla markkinoilla.

”Ilmasto- ja vastuullisuustyö on tulevaisuuden liiketoimintamme varmistamista ja tullut jäädäkseen.”

Ilmasto- ja vastuullisuustyö on tulevaisuuden liiketoimintamme varmistamista ja tullut jäädäkseen. Valio teki jo vuosia sitten rohkean lupauksen hiilineutraalista maitoketjusta vuoteen 2035 mennessä ja on alusta saakka ollut proaktiivinen toimija tässä työssä. Meiltä kysytään näkemyksiä, eikä vain esitetä vaatimuksia. Juuri käynnistynyt viisivuotinen Hiilineutraali maitotila -pilotti on uusin avauksemme, jossa neljä valittua tilaa eri puolilta Suomea selvittää, minkälaiset maitotilan arjen toimet vaikuttavat tehokkaimmin maidontuotannon päästöihin.

Maitotilan arjessa ilmastoasiat voivat usein tuntua turhilta ja kaukaisilta. Näitä asioita ei kuitenkaan karkuun pääse, ja kohtuulliset toimet, joita eri tiloilla tähän työhön valitaan toteutettaviksi, ovat omistajien osuutta Valion menestykseen markkinoilla tulevaisuudessa.

Oma osuuteni Valion hallinnossa on tulossa päätökseen. Monenlaisia asioita, isompia ja pienempiä, on käsitelty ja päätetty. Yksi omistajia suoraan koskeva päätös oli sopimustuotantoon siirtyminen. Vaikea mutta välttämätön uudistus on osuuskunnissa erilaisin toimin saatu toimivaksi. Ylpeyden aiheeni on osuuteni valiolaisten maitotilojen saattamisessa Valion Eläkekassan jäseniksi niin halutessaan. Varsin merkittävä määrä maitotilojen työntekijöitä on jo viidessä vuodessa siirretty VEK:n eläkekantaan. Palvelumme on ihmisläheistä ja kustannuksiltaan todella kilpailukykyistä.

Valion organisaatiomalli ja säännöllisesti päivitettävä strategia ovat yrityksemme selkäranka. Tärkein mittari Valion tuloksen teossa on edelleen mahdollisimman korkea tilityshinta. Tuloksen takana on valtava määrä työtä ja osaamista. Tätä työtä on myös vaikuttaminen eri sidosryhmiin. Suomessa ja EU:ssa tehdään koko ajan maito- ja elintarvikealaan liittyviä poliittisia päätöksiä, joiden valmisteluun vaikuttamisella suoraan tai yhdessä etujärjestöjen kanssa on suuri merkitys.

Menestystä ja valoisaa tulevaisuutta kaikille valiolaisille!