Siirry sisältöön
Katsaukset

Hyvää kehitystä haastavassa markkinassa

Annikka Hurme.
Annikka Hurme
Toimitusjohtaja

Valion toimitusjohtaja, joka rakastaa tavallista perhearkea sekä sudokujen ratkomista ja ulkoilua metsässä.

Vuosi lähenee loppuaan. Valio on pärjännyt suhteellisen hyvin haastavassa markkinassa. Tavoitteemme on pitää maidon hinta mahdollisimman korkeana ja vakaana. Syksyllä pystyimme nostamaan tilityshintaa kahdesti hyvin vetäneen viennin ja korkean voin maailmanmarkkinahinnan ansiosta.

Kuluttajien heikko ostovoima haastaa meitä. Oma arvioni on, että se kääntyy nousuun vasta ensi vuoden toisella puoliskolla. Heikko taloustilanne näkyy tyypillisesti ensin juuri ruokavalinnoissa, sillä näihin voi itse vaikuttaa helposti. Kun talous taas lähtee nousuun, aletaan ruoassa nopeasti painottaa muutakin kuin hintaa. Suomen talous pitäisi saada siis kokonaisuutena nousuun.

Vienti on kansantalouden moottori ja Valio ruokaviennin veturi noin 25 prosentin osuudella kaikesta elintarvikeviennistä. Vientistrategiamme keskittyy Ruotsin vk-markkinan lisäksi lisäarvotuotteisiin kuten erikoismaitojauheisiin. Lisäarvotuotteiden myynti on kasvanut hyvin tänä vuonna, ja etsimme uusia asiakkaita esimerkiksi Thaimaasta ja Vietnamista.

PROfeel on hieno esimerkki viennin kasvattamisesta. Noin 80 miljoonan euron vuosiliikevaihdollaan se on yksinään pienen pörssiyhtiön kokoinen. PROfeel on kasvanut 50 prosenttia vuodesta 2020 tähän hetkeen. Keväällä lanseerattu ruoanvalmistukseen ja leivontaan keskittyvä Valio Keittiön -brändi on lanseerattu onnistuneesti Ruotsissa Middagsmagi-nimellä.

Oddlygoodin kasvu on jatkunut vahvana koko vuoden, ja Oddlygood tavoittelee tänä vuonna 50 miljoonan euron myyntiä.

Lokakuussa Oddlygood osti britannialaisen Rude Healthin, jonka kasvipohjaisia tuotteita myydään yli 40 maassa. Yrityskaupan myötä Oddlygood ottaa merkittävän harppauksen kohti kasvipohjaisten tuotteiden markkinakärkeä Euroopassa.

Olemme kertoneet myös tehdasverkostoon liittyviä uutisia. Valio suunnittelee Vantaan tehtaan toimintojen siirtoa Joensuun tehtaalle ja Helsingin Pitäjänmäen varastotoimintojen siirtoa Riihimäelle tai Tuusulaan. Suunnitelluilla siirroilla tavoittelemme tuotannon tehokkuuden ja kannattavuuden parantamista ja varmistamme, että liiketoimintamme on kilpailukykyistä myös tulevina vuosikymmeninä.

Myös investoinnit tehtaille parantavat toimintamme tuottavuutta ja varmistavat, että pystymme maksamaan omistajillemme maidosta mahdollisimman korkeaa hintaa. Tuoreimpana investoimme Seinäjoen tehtaan uudistus- ja perusparannushankkeisiin noin 70 miljoonaa euroa.

Teemme Valiolla jatkuvasti töitä, jotta toimintaympäristö olisi maitotilayrittäjän ja Valion näkökulmasta järkevä ja ruoantuotanto Suomessa kannattavaa. Yksi keskeinen vaikuttamisen alue on ollut metsäkatoasetus. Komissio esitti lokakuussa metsäkatoasetuksen lykkäämistä vuodella. Parhaimmillaan aikalisä mahdollistaa sen, että maatilojen investoinnit eivät häiriinny, ja saamme Suomeen kansalliset erityispiirteemme huomioivan mallin.

Valion investoinnit kertovat, että uskomme tulevaisuuteen. Iloinen uutinen on, että myös maitotilojen investoinnit ovat viime aikoina osoittaneet piristymisen merkkejä. Suomen ruokaturvan kannalta on äärimmäisen tärkeää, että myös nuoret valitsevat maanviljelyn ammatikseen.