Siirry sisältöön
Tavataan Valiolla

Myynti on tiimityötä

Myynti on tiimityötä
Anna Jalas-Karjalainen
Copywriter, toimituspäällikkö

Valio Oy

Valion myyntijohtaja Jukka Leskisen jokainen päivä on erilainen, ja se on myös työn suola. Tavoitteena on aina mahdollisimman hyvä tuotto omistajille.

Tehtäväni valiolla

Toimin Valiolla myyntijohtajana ja vastaan päivittäistavarakaupan myynnistä, kuluttajatuotteiden vientimarkkinasta vajaassa kahdessakymmenessä maassa sekä lisäksi tukkukaupasta muissa kuin Valio Aimo® tukussa. Hoidan ja kehitän Valion asiakassuhteita ja pyrin saamaan tuotteemme kauppojen hyllyille – mahdollisimman kattavasti ja kannattavaan hintaan.

Minulla on yhdeksän suoraa alaista, jotka vastaavat omista osa-alueistaan ja asiakkuuksistaan, ja koko myyntiorganisaatiossa työskentelee 56 henkilöä. Valion asiakkaita ovat muun muassa SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, Minimani sekä vaikkapa Veljekset Keskinen. Teemme kauppaa kaikkien Suomen vähittäiskauppaketjujen kanssa.

Urapolkuni

Ennen Valiota työskentelin pitkään juomabisneksessä. Viimeksi ranskalaisen Pernod Ricard Finland Oy:n myyntijohtajana ja johtoryhmän jäsenenä, ja sitä ennen 15 vuotta Sinebrychoffilla myynnin eri tehtävissä. Kun Valiolta oltiin yhteydessä, kiinnostuin heti. Näin, että tässä olisi hieno mahdollisuus oppia uutta, työskennellä tunnettujen suomalaisten brändien parissa ja nähdä Suomen johtavan ruokatalon erilaista tuotepeliä.

Miten myyntiä tehdään?

Suomen vähittäiskauppa-asiakkaiden kanssa myyntijohtajan työ on pitkälti asiakassuhteiden hoitamista ja niiden jatkuvaa kehittämistä Valion arvojen mukaisesti, hyvässä yhteistyössä.

Kaupalla on oma vuosikellonsa, joka elää yleensä neljän kuukauden myyntijaksoissa tuoteryhmästä riippuen. Noin 4–5 kuukautta ennen jokaista jaksoa järjestämme jakso- esittelyitä, joissa muun muassa kerromme asiakkaillemme, mitä mielenkiintoisia uutuuksia Valion valikoimiin on tulossa. Ne kiinnostavat sekä asiakkaita että kuluttajia. Saamme asiakkailta myös palautetta ja toiveita tuotteisiin liittyen.

Jaksoesittelyjen jälkeen sovimme jokaiselle jaksolle tuotteista saamamme hinnat, valikoimat sekä erilaiset kaupan kampanjat. Jos esimerkiksi asiakas epäilee tuotteen kaupallista potentiaalia eikä ota sitä laajasti myymälöiden valikoimiin, on sillä vaikutusta lanseerauksen kannattavuuteen. Tämän perusteella saatamme vielä muuttaa esimerkiksi tuotteen pakkauskokoa, kehittää tuotetta tai jopa peruuttaa lanseerauksen. Teemme jatkuvaa myynnin suunnittelua, sen kehittämistä sekä olemme jatkuvasti yhteydessä asiakkaidemme kanssa esimerkiksi tuotteidemme myyntiluvuista sekä mahdollisista tuotepuutteista.

”Saumaton tiimityö on kaiken A ja O, ja meillä on Valiojengissä huikeita myynnin osaajia!”