Päätehtävänä paras mahdollinen tuotto omistajille

Vuosi 2021 muistetaan koronasta, maatalouden kustannuskriisistä ja ilmastokeskustelusta. Poikkeusoloista huolimatta menestyimme niin uutuustuotteiden lanseerauksessa kuin yrityskaupoissa ja kumppanuuksissamme kotimaassa ja kansainvälisesti.

Onnistuimme tuloksemme osalta suunnitelmien mukaisesti ja pystyimme nostamaan tilityshintaa osuuskunnille 2 senttiä litralta. Maksoimme myös lisähintaa ensimmäisen vuosipuoliskon aikana vastaanotetulle tavanomaiselle maidolle 1,5 senttiä litralta ja jälkitiliä 1,2 senttiä litralta tammi-joulukuulta. Luomumaidolle lisähinta oli 0,5 senttiä litralta ja jälkitili saman verran. Lisäksi vuoden 2022 alusta nostimme maidon tilityshintaa 1 sentin tavanomaisesti tuotetulle maitolitralle. Osuuskunnat päättävät tuottajahinnasta itsenäisesti.

Hinnankorotukset ja jälkitili ovat hyvän maitotuoton ansiota. Maitotuotto on kasvanut onnistuneen liiketoiminnan, tehokkuuden ja säästötavoitteiden saavuttamisen myötä. Tilityshintamme kestää kansainvälisen vertailun ja olemme säilyttäneet lisäarvontuottokykymme haastavana aikana. Julkaisemme tarkemmat tiedot vuodesta kevään tilinpäätöksessä.

Viime vuonna eteni myös moni muu asia: Heinon Tukku -yrityskauppa, aiesopimus lantabiokaasusta St1:n kanssa, Oddlygood Globalin yhtiöittäminen ja uuden kumppanin, Mandatum Asset Managementin, kanssa alkava Oddlygood™-tuotteiston kansainvälisen kasvun vauhdittaminen ovat kaikki osa strategiaamme. Kivijalkamme ovat edelleen maitotuotteet niin kotimarkkinoilla kuin viennissä. Lanseerasimme innovatiivisia tuotteita ja kasvatimme markkinaosuuksiamme: Valio PROfeel® vanukkaat rikkoivat myyntiennätyksiä, ja viipalejuustojen markkinaosuus nousi edelleen. Valio Oltermanni Monterrey Jack yllätti suosiollaan ja Valio Oddlygood® Barista kaurajuoma korvapuusti ampaisi suursuosikiksi. Nyt etsimme sille lisätuotantokapasiteettia.

Maidon kysyntä ja tarjonta alkavat olla Euroopassa pitkästä aikaa tasapainossa.

Maatalouden kustannuskriisi jatkuu ja muun muassa EU:n maataloustukiin liittyvät päätökset, kuten eläinpalkkiojärjestelmän uusiminen, vaikuttavat maatilojen arkeen. Kustannusnousu vaikuttaa myös Valion tuotannon kustannuksiin, sillä olemme energiaintensiivinen teollinen toimija. Rahtikulujen nousu, konttien saatavuuspula ja korona tuovat lisähaasteita.

Toisaalta maitomarkkinalla on myös mahdollisuuksia. Kysyntä ja tarjonta alkavat olla Euroopassa tasapainossa ja maailmanmarkkinahintojen odotetaan pysyvän hyvällä tasolla. Globaalisti maidon kysyntä kasvaa etenkin Aasiassa. Vaikka julkisen keskustelun perusteella voi herätä kysymys, onko maidolla tulevaisuutta, niin lukujen valossa voi sanoa, että kyllä on.

Tänäkin vuonna päätehtävämme on saavuttaa tuotteillemme paras mahdollinen tuotto. Kaupalliset neuvottelut ovat osa Valion arkipäivää. Hinnan lisäksi vaakakupissa painavat volyymi ja valikoiman laajuus. Tuloksen ratkaisee näiden yhtäaikainen onnistuminen ja tasapaino. Vahva brändi, uudistuminen, laatu ja toimiva tilaus-toimitusprosessi ovat tekijöitä, joilla saamme asiakkaat ja kuluttajat valitsemaan juuri meidän tuotteemme.

Uutuudet ovat nyt kaupoissa, ja ostoskoriin voi poimia esimerkiksi pizzaperjantain parasta juustoa tai kasvipohjaisen ruoanlaiton kulmakiviä. Suut saa makeaksi leipoen mangonmakuisia herkkuja tai upottamalla lusikan herkkujogurttiin. Maito on loistava juoma niin maultaan kuin ravitsemukseltaan. Kevään kunniaksi luvassa on uudenlaista markkinointiviestintää myös maidon ympärillä.

Näkökulmat
Solumaatalous – hopealuoti tulevaisuuden ruoantuotantoon
Näkökulmat
Ilmastopuntari: Hiiliviljelyn välitilinpäätös
Näkökulmat
Tukea nuorille yrittäjille