Uuden Viljatori-mobiilisovelluksen avulla viljasta saa kätevästi parhaan hinnan.
Perinteinen Viljatori-palvelu on tarkoitettu käytettäväksi pöytätietokoneella, mutta suurin osa on kuitenkin käyttänyt sitä kännykällä. Siksi nyt lanseerataan uusi Viljatori-mobiilisovellus, joka hyödyntää mobiilin tarjoamia mahdollisuuksia ja tekee Viljatorista entistäkin ketterämmän käyttää.
Lisäksi viljelijät ovat toivoneet helpompia mahdollisuuksia tarjota viljaa. Palveluun on myös kaivattu enemmän mahdollisuutta aktiiviseen kaupankäyntiin ja eri ostajien tarjoamien hintojen vertailuun. Näitäkin on nyt tuotu uuteen Viljatori-mobiilisovellukseen.
Mobiililaitteille suunnitellun Viljatorin hintakyselyssä on samaa tuntua kuin jos viljan myyjä soittaisi suoraan ostajille: viljelijä lähettää viljaerästään yhden hintakyselyn esimerkiksi oman maakuntansa ostajille ja saa puhelimeensa hintatarjoukset paremmuusjärjestyksessä. Sovelluksen avulla viljelijä pystyy vaivatta vertailemaan ostajien antamia hintoja.
Hintakyselyn tekeminen ei sido myyjää mihinkään. Hänen ei ole pakko myydä ilmoittamaansa viljaerää, jos hintatarjoukset eivät tyydytä. Palvelun käytöstä maksetaan vasta, kun kauppa toteutuu.
Hintakyselyä tehtäessä valitaan ensin peltokasvi, arvioitu määrä ja tilan sijainti. Sitten valitaan ostajat, joille hintakysely halutaan lähettää – kyselyn voi kohdistaa tiettyihin maakuntiin. Kiinnostuneet ostajat vastaavat kertomalla, minkä hinnan he olisivat valmiita maksamaan viljaerästä. Sen jälkeen myyjä valitsee sopivan hintatarjouksen ja myy, jos haluaa.
Kaupankäyntimaksu on 1 euro + alv viljatonnia kohden, ja se laskutetaan ostajalta.
Mobiilisovelluksen voi ladata ilmaiseksi puhelimeen sovelluskaupasta, ja Viljatorin käyttäjäksi rekisteröityminen on maksutonta.
Omista viljaeristä ilmoittaminen, muiden tekemien ilmoitusten selaaminen tai markkinatietojen seuraaminen eivät maksa rekisteröityneelle käyttäjälle mitään. Rekisteröityminen siis kannattaa, vaikkei ajankohtaisia viljakauppa-aikeita olisikaan.
Hintakysely tulee osaksi Viljatorin pöytäkoneversiota samalla, kun mobiilisovellus julkaistaan. Viime vuonna käyttöönotetulla Viljatorilla on tällä hetkellä runsaat 1 600 rekisteröitynyttä käyttäjää.
Teksti Marko Saapunki, toimitusjohtaja, FPI Partners Oy