Poikkeuksellisessa tilanteessa tarvitaan uusia toimintamalleja
Eurooppa on tilanteessa, jota emme olisi muutama kuukausi sitten voineet kuvitella. Sota Ukrainassa aiheuttaa valtavasti inhimillistä kärsimystä. Sillä on myös maailmanlaajuiset seuraukset ruokajärjestelmälle ja energian saannille.
Ukraina ja Venäjä ovat merkittäviä maataloustuotteiden viejämaita. Juuri nyt kotimaisen ruoan saatavuuden ja huoltovarmuuden turvaaminen on erityisen tärkeää. Valio päätti eettisistä syistä lopettaa toiminnan Venäjällä. Arvioimme jatkuvasti Valion strategiaa suhteessa toimintaympäristön muutoksiin, ja tarkennamme kurssia tarvittaessa.
Jatkamme strategiamme toteutusta muilta osin: kotimaassa, Ruotsissa ja Virossa maitotuotteet ja rakastetut brändit ovat kivijalkamme, kansainvälisessä kaupassa panostamme lisäarvojauheisiin ja Oddlygood™-liiketoiminnan kasvun kiihdyttämiseen. Globaali maidonkulutus kasvaa etenkin Aasiassa, lännessä taas kasvipohjaiset tuotteet kasvattavat suosiotaan.
Maitotilat kustannuskriisissä
Kustannuskriisi tiloilla on erittäin vakava, ja samaan aikaan energian hinnannousu vaikuttaa suoraan maidon keräilyn ja jalostuksen kustannuksiin. Tässä poikkeuksellisessa tilanteessa vanhat toimintamallit on uudistettava ja asiakasneuvotteluiden rytmiä muutettava. Olemme saaneet viime kuukausina läpi useita merkittäviä hinnankorotuksia ja pystyneet osittain niiden ansiosta nostamaan tilityshintaa osuuskunnille. Tätä työtä jatkamme joka päivä.
Valiolla on Suomessa 800 tuotetta, ja hinnanmuutokset näkyvät näissä eri tavoin. Jo nyt on näkyvissä, että elintarvikkeiden hinnat yleisesti ovat nousseet. PTT:n ennusteen mukaan elintarvikkeiden hinnannousut Suomessa ovat tänä vuonna merkittäviä. Valion tulevia hinnanmuutoksia emme voi kommentoida kilpailulain takia. Tilityshinnan suuruuteen vaikuttaa vähittäiskaupan ja maailmanmarkkinahintojen lisäksi Valion oman toiminnan tehokkuus. #2021-kustannussäästöohjelmamme ylitti 50 miljoonan euron säästötavoitteet, ja samalla kehitimme uusia tapoja tehostaa tuotantoprosesseja. Tästä ponnistaa myös uusi #2025-hanke, jolla haemme lisää säästöjä ja jatkuvaa parantamista.
”Arvioimme jatkuvasti Valion strategiaa suhteessa toimintaympäristön muutoksiin.”