Premium-juustot kivijalkana USA:ssa

Vaikka ruoan hinta on kallistunut Yhdysvalloissa, kaipaavat kuluttajat lautaselleen myös laadukkaita premium-tuotteita kuten Finlandia cheese -brändimme juustoja ja voita. Tuontijuustot ovat todella suosittuja, ja Finlandia Keisarinna ja Finlandia Swiss emmental ovatkin menestyneet täällä hyvin.

Juustojamme on myyty maan koillisosassa jo yli 50 vuoden ajan. Tuomme juustoja Suomesta ja Virosta, ja paikallinen kumppanimme viipaloi ja pakkaa ne täällä paikallisesti. Näin voimme räätälöidä tuotteet ja pakkaukset paikalliseen makuun sopiviksi. Täydennämme tuotevalikoimaamme myös hankkimalla joitakin Yhdysvalloissa tuotettuja juustoja. Kun ydintuotteidemme juustojen ja voin kannattavuus on hyvällä tasolla, se on hyvä pohja kasvulle, jota rakennamme esimerkiksi kasvipohjaisilla tuotteilla.

Myyntijohtajana vastuullani on suurin asiakkaamme Costco sekä liiketoimintamme Kanadassa. Johdan myös länsirannikon tiimiä, joka hoitaa suuria ruokakaupan asiakkuuksia kuten Albertsons/Safeway, Wal-Mart ja Sprouts. Tavoitteenamme on kannattava liiketoiminta kaikille osapuolille: tarjoamme tuotevalikoimaa ja kampanjoita, jotka sopivat asiakkaidemme profiiliin ja kiinnostavat heidän asiakaskuntaansa.

Myyntityö on täällä hieman erilaista kuin Euroopassa. Käytämme brokereita eli henkilöitä, jotka myyvät tuotteet puolestamme asiakkaille. He ovat silmämme ja korvamme kentällä.Mitä enemmän he myyvät, sen paremmin he myös tienaavat. Brokereilla on kontaktit lähes jokaiseen asiakkaaseen markkinalla. Heidän ansiostaan meidän on mahdollista sopia myymälänäkyvyydestä sekä kampanjoiden yksityiskohdista.

Maku on täällä kaikki kaikessa, myös kasvipohjaisissa tuotteissa.

Kiinnostus kasvipohjaisiin ruokiin ja juomiin on kasvussa USA:ssa. Niiden kokonaismarkkina-arvon arvioitiin vuonna 2021 olevan 7,4 miljardia dollaria ja kasvaneen noin 6 prosenttia. Tämä on kuitenkin vain prosentti pakatun ruoan ja juomien kokonaismarkkinasta. Kasvupotentiaalia on! Tänä vuonna olemme tuoneet markkinoille Oddlygood® gurtit ja kasvipohjaiset viipaleet sekä rakentaneet jakelua Oddlygood All-in kaurajuomalle. Gurtit valmistetaan paikallisesti Kaliforniassa tuoretuotteiden lyhyen säilyvyyden takia. Paikallinen valmistus mahdollistaa myös kustannustehokkaan, vastuullisen ja joustavan toimitusketjun sekä reseptien säätämisen paikalliseen makuun sopivaksi.

Maku on täällä kaikki kaikessa, myös kasvipohjaisissa tuotteissa. Hiljattain esittelimme Oddlygood® Barista -kaurajuomaa ja cheddarinmakuisia viipaleita Expo East -messuilla Philadelphiassa. Tuotteidemme makua ja laatua ihasteltiin – jopa niin, että jotkut vierailijat eivät meinanneet uskoa järisyttävän herkullisia lämpimiä leipiämme kasvipohjaisiksi!

Oddlygood® gurtteja löytyy nyt valikoiduista ruokakaupoista sekä Food Service -puolen asiakkailtamme kuten työpaikkaruokaloista ja Piilaakson teknologiayrityksistä. Nämä ovat hyviä paikkoja kohdata nuoria, urbaaneja kuluttajia, jotka ovat hyvin kiinnostuneita kasvipohjaisista vaihtoehdoista. Milleniaalit ja sukupolvi Z:n edustajat eli vuosina 1981–2012 syntyneet eivät ole mikään pieni joukko. Heidän osuutensa väestöstä on jo 47 prosenttia, ja heidän ostovoimansa kasvaa koko ajan. Vaikka hetkellisesti kuluttajien hintaherkkyys voikin muuttaa heidän ostokäyttäytymistään, tulee pidemmällä aikavälillä kasvipohjainen markkina merkittävästi kasvamaan parempien tuotteiden ja valikoiman myötä. Ja tästä olemme valmiit nappaamaan osamme.

Mike Zomkowski
Myyntijohtaja, Valio USA

Näkökulmat
Lisäarvojauheet kiinnostavat Kaakkois-Aasiassa
Näkökulmat
Valion vienti kansainvälisillä markkinoilla
Näkökulmat
Ruotsissa haastajan asemassa