Ruotsissa haastajan asemassa
Kun Valio Sverige perustettiin vuonna 1994, toimme ensimmäisenä markkinoille täysin rasvattomat jogurtit. Vuonna 2002 olimme jälleen ensimmäisiä, nyt laktoosittomalla maidolla. Valio on rakentanut laktoosittomien tuotteiden valikoimaa Ruotsissa, ja vähitellen olemme päässeet laajentamaan tuoteportfoliotamme.
Asiakkaamme kuten ICA-kauppaketju tai merkittävä Food Service – ja ravintolatukku Martin & Servera arvostavat ketterää tapaamme toimia. Meidän täytyykin olla erityisen joustavia, sillä Ruotsissa Valio on haastajan asemassa: Arla on markkinajohtaja meijerituotteissa ja Oatly kasvipohjaisissa tuotteissa. Kuluttajat tuntevat meidät edelleen hyvin laktoosittomista tuotteistamme, ja nyt onnistumisia on saatu muissakin tuotekategorioissa.
Oddlygood® tuotteet on otettu Ruotsissa todella hyvin vastaan! Oddlygood Barista® -kaurajuoma on napannut jo 10 prosentin markkinaosuuden ja kasvu jatkuu, se on todellinen onnistuminen. Ruotsalaisille maistuvat myös Valio PROfeel® vanukkaat ja mousset, jotka saapuivat ruokakauppoihin viime keväänä. Saksalainen brändi Ehrmann on menestynyt Ruotsissa hyvin, mutta olemme jo nyt ottaneet heidän paikkansa toiseksi suurimpana brändinä proteiinituotteiden kategoriassa. Olemme hyvin ylpeitä siitä, että meistä on kasvanut Ruotsin toiseksi suurin meijeri – jos juustoja ei lasketa mukaan. Olemme kasvattaneet markkinaosuuttamme uusilla tuotteilla uusissa kategorioissa sekä laajentamalla tuoteportfoliotamme.
”Vastuullisuus on yhä tärkeämpää niin kuluttajille kuin kaupan asiakkaillemmekin.”