Annikka Hurme
Toimitusjohtaja
Annikka Hurme on Valion toimitusjohtaja.
Johdamme tällä hetkellä Valiolla useita hankkeita, joiden tavoitteena on parantaa yrityksen maitotuottoa ja kykyä maksaa tulevaisuudessakin maidosta omistajayrittäjillemme Euroopan parhaimpiin kuuluvaa maidon hintaa. Tehokkuuden parantamista haemme muun muassa toimintatapojen sekä uuden kannattavan liiketoiminnan tuottojen kautta.
Hankkeisiin osallistuu asiantuntijoina valiolaisia eri toiminnoista ja maista, jotta saamme mahdollisimman kattavan ja juuri oikeisiin kohteisiin kohdistuvan innovatiivisen toteutuksen vuodelle 2019 ja pohjan myös seuraavien vuosien kasvulle. Jatkamme määrätietoisesti myös kustannussäästöohjelmaa, jonka toteutumista valvoo maitotilayrittäjistä koostuva Valion hallitus.
Säästöjä on etsittävä määrätietoisesti ja samalla pidettävä katse tiukasti tulevaisuudessa. Uusien markkinoiden avaaminen – eli Valion sisällä puhumme pilotoinnista – vaatii oikeiden kansainvälisten kumppaneiden löytämistä markkinoilta, ovien avautumista sopiviin kauppaketjuihin sekä kyseiseen markkinaan sopivia tuotteita. Esimerkiksi Ruotsin markkinalla Valio on saavuttanut asemansa laktoosittomien tuotteiden, voin ja jogurttien avulla, ja olemme Ruotsissa jo tunnettu brändi.
Työtä pilottimarkkinoilla eli kasvuhankkeiden parissa voimme enimmillään tehdä mieluummin viidessä kuin tusinassa kohteessa. Yrityksen voimavaroja ei voi hajottaa liikaa.
Kasvuhankkeet vaativat sekä määrätietoisuutta että kokeilumieltä.
On oltava myös rohkeutta lopettaa työ, jos näkymiä kannattavuudesta ei ole. Näin toimimme esimerkiksi Tanskassa.
Olemme pitäneet Valion huipputerässä yli sata vuotta kehittämällä uutta ja uudistamalla vanhaa. Trendien seuraaminen ja muutosten aistiminen on elintärkeä kyvykkyys elintarvikekisassa: tämän tiedon on oltava yrityksen johdossa läsnä joka hetki.
Valion toiminnan selkäranka on kotimaan markkina, josta keräämme noin 60 prosenttia liikevaihdostamme. Kotimaan markkinan lisäksi onnistumisia on välttämätöntä saada tulevaisuudessa yhä enemmän myös globaalisti. Tavoitteemme on kääntää teollisuustuotteiden, etenkin jauheen, myyntiä yhä enemmän kuluttajille ja teollisuuteen myytäviin lisäarvojauheisiin ja -tuotteisiin. Tästä esimerkkinä on laktoosittoman maitojauheen ja erikoislastenruokajauheiden myynnin kasvu.
Lokakuussa Valion kolme tuoteinnovaatiota kipusi Pariisissa Sial-messujen kuluneen vuoden kiinnostavimpien ruokainnovaatioiden kärkeen.
Maitoproteiinista valmistetutValio MiFU® suikaleet, laktoositon Valio Eila® suolaton voi ja kaurapohjaiset Valio Oddlygood® gurtit valittiin Sial-messujen Innovation Selection -kategorian finaaliin kaikista maailman kolkista tulleiden tuhansien hakijoiden joukosta. Saavutus on jälleen kerran huikea osoitus Valion kyvystä luoda kuluttajia ja asiakkaita kiinnostavia tuotteita. Menestys kansainvälisissä ruokainnovaatioiden MM-kisoissa Sial-messuilla vuosi toisensa jälkeen osoittaa Valion taidon elintarvikeinnovaatioiden kaupallistamisessa.
On tärkeää muistaa, että ilman puhdasta, erinomaista raaka-ainetta mahdollisuutemme kilpailla globaaleilla maitomarkkinoilla hyvin pienenä toimijana olisi huomattavasti heikommat. Pyrimme koko maitoketjussamme tarkan kustannuskurin, tehokkuuden ja innovatiivisuuden avulla sinnikkäästi parempiin tuloksiin, ympäristönäkökulmat ja vastuulliset toimintatavat kärkenä.
Siten turvaamme maitoelinkeinon jatkuvuuden ja omistajayrittäjillemme mahdollisimman tasaisen ja Euroopan parhaisiin kuuluvan maidon hinnan ja korvauksen työstään.