Siirry sisältöön
Näkökulmat

Valio elää ajassa ja katsoo tulevaisuuteen

Valio elää ajassa ja katsoo tulevaisuuteen
Anna Jalas-Karjalainen
Copywriter, toimituspäällikkö

Valio Oy

Maailma ympärillämme on jatkuvassa myllerryksessä, mikä asettaa uusia vaatimuksia ja haasteita myös Valiolle. Miten Valion strategiaa johdetaan haastavassa tilanteessa? Ja mitä tarvitaan, jotta Valio menestyy myös tulevaisuudessa? Näihin ja muihin kysymyksiin vastaavat liiketoimintaa johtavat Tuomas Salusjärvi ja Elli Siltala.

Yrityksen toimintaympäristö tarkoittaa kaikkia niitä yrityksen ulkopuolella tapahtuvia asioita, jotka vaikuttavat yrityksen toimintaan. Lyhyessä ajassa on tapahtunut paljon isoja muutoksia, joita on ollut vaikea ennakoida: muuttunut maailmanpoliittinen tilanne, kasvaneet energia- ja raaka-ainekustannukset, inflaatio sekä koronan vaikutukset. Ne kaikki lisäävät epävarmuutta ja vähentävät markkinoiden ennakoitavuutta. Miten Valion strategiaa toteutetaan haastavassa toimintaympäristössä?

”Markkinatilanne on kieltämättä haastava, mutta hyvän makuista, kuluttajatarpeisiin vastaavaa ja vastuullisesti tuotettua ruokaa tarvitaan aina. Siinä pelissä Valio on pärjännyt todella hyvin jo 117 vuoden ajan, ja matkan varrella on hankalia tilanteita ollut ennenkin. Tietenkin tarvitaan paljon työtä kaikilla markkinoilla, jotta varmistamme, että Valion tuotteet pysyvät ihmisten ostoskoreissa ja tulevat valituiksi joka päivä”, kiteyttää Valion ydinliiketoiminnoista ja brändistä vastaava Elli Siltala.

”Kotimarkkinalla panostamme rakastettuihin brändeihin ja markkinointiin, ja ne ovat avainasemassa myös kriisin keskellä. Yksi tärkeä viestimme on se, että kun kuluttaja valitsee Valion tuotteen, tuotot menevät tilallisille ja tämä valinta tukee suomalaista työtä. Tärkein tehtävämme on tehdä mahdollisimman hyvää tulosta, joka turvaa parhaan mahdollisen tilityshinnan Valion omistajayrittäjille nyt ja tulevaisuudessa.”

Kotimarkkinoilla inflaatio eli hintojen laaja-alainen nousu on vaikuttanut ostovoimaan ja kysyntään.

”Mietimme monia vaihtoehtoisia polkuja, mahdollisia uhkia ja erilaisia skenaarioita.”

Elli Siltala

”Meidän polkumme on innovaatiot ja erilaistuminen.”

”Strategia on sitä, että tiedämme yhdessä, mitä kohti olemme menossa ja miksi.”

Tuomas Salusjärvi

”Nyt olemme miettimässä niitä ratkaisuja, joilla voimme tuottaa ruokaa kestävällä tavalla niin, että ilmasto huomioidaan.”