Anna Jalas-Karjalainen
Copywriter Toimituspäällikkö
Valio Oy
Sivusto uudistui kesäkuussa yhtä aikaa Valio sovelluksen kanssa. Molemmat tarjoavat rutkasti resepti-inspiraatiota suomalaisten arkeen ja juhlaan.
Valio.fi on Suomen suosituimpia reseptipalveluita. Sivustolla vierailee noin 1,7 miljoonaa uniikkia kävijää eli yksittäistä ihmistä kuukausittain. Toisin sanoen joka kolmas suomalainen käy sivuillamme joka kuukausi. Sivusto tarjoaa rutkasti inspiraatiota ruoanlaittoon ja leivontaan, mutta miten Valio.fi palvelee Valion tuotteiden myyntiä, sisältöpäällikkö Laura Saukkonen?
”Reseptimme rakentuvat Valion laadukkaiden tuotteiden ympärille ja kaikki ohjeet ovat Valio Koekeittiön testaamia. Lopulta tarkoituksena on tietenkin saada valitsemaan meidän tuotteemme kaupan hyllyllä. Valion klassikkotuotteilla on helppo onnistua, ja uutuuksien kohdalla on tärkeää antaa käyttövinkkejä tuotteille. Esimerkiksi leivontakreemien tullessa kauppoihin annoimme paljon vinkkejä niiden käyttöön, sillä kyseessä oli monelle aivan uudenlainen tuote. Reseptien kautta kerromme, että pullan lisäksi kreemit sopivat vaikka jälkiruokiin tai jäätelöön. Reseptit ovatkin tärkeä osa uusien tuotteiden lanseerausta ja mainontaa. Ne ovat myös Valiolle loistava tapa olla ihmisten arjessa mukana.”
Joka kolmas suomalainen käy sivuillamme joka kuukausi.
”Koska kävijämäärä on suuri, niin luonnollisesti kiinnostuksen kohteetkin vaihtelevat. Reseptien kestosuosikkeja ovat leivonta- ja arkiruokavinkit, mutta myös sesonkisisältö kerää yleisöä. Marja-, sieni- ja omenareseptit ovat suosittuja sadonkorjuun aikaan, ja joulun lähestyessä etsitään tarjottavaa illanistujaisiin, joululeivontaan ja joulupöytään”, Laura Saukkonen kertoo.
Suurin kävijämäärä on resepteissä ja muissa ruokasisällöissä, jotka ovatkin Valio.fi:n ylivoimaisesti suosituinta antia.
”Yleensä sivustollemme tullaan Google-haun kautta: käyttäjä etsii jotakin tiettyä reseptiä ja klikkaa Valion ohjeeseen. Jos hän viihtyy sivullamme pitkään, hän on todennäköisesti myös tehnyt reseptin. Hakusanaoptimoinnilla vaikutamme siihen, että reseptimme nousevat hakutuloksissa ylimmille sijoituksille. Ohjaamme liikennettä sivustollemme myös maksetun mainonnan, uutiskirjeiden ja omien somekanaviemme kautta”, Laura kertoo.
”Seuraamme sitä, mitä Suomi syö ja hakee verkosta. Sisältöideoita saamme myös Reseptibotti Murun kautta. Murun kanssa keskustelu alkaa usein niin, että ihminen ei oikein tiedä millaista reseptiä on etsimässä, ja Muru sitten auttaa löytämään tilanteeseen sopivan ohjeen. Murulta voi kysyä vinkkejä niin synttäritarjoiluihin kuin treffi-iltaankin”, verkkopalvelupäällikkö Mikko Mustalampi kertoo.
Yksittäisten reseptien lisäksi sivustolta löytyy artikkeleita ja reseptikokoelmia, joiden avulla käyttäjä löytää itseään kiinnostavaa sisältöä. Aiheena voi olla esimerkiksi ruokaa opiskelijabudjetilla tai yhdeksän helppoa arkiruokaa lapsiperheelle.
”Meillä on myös laaja hyvinvointiosio, joka kerää kattavasti yhteen ruokavalioihin, terveyteen ja ravitsemukseen liittyvät artikkelit sekä erilaiset laskurit. Lisäksi on tietenkin tietoa Valiosta yrityksenä, vastuullisuudesta, avoimista työpaikoista ja niin edelleen. Nämä kiinnostavat taas omaa yleisöään”, Mikko Mustalampi lisää.
Valio.fi uudistui kesäkuussa. Miksi muutosta lähdettiin tekemään ja miten kuvailisitte muutosta?
”Lyhyesti voisi sanoa, että 10 vuotta vanhan sivuston tekninen alusta oli tullut tiensä päähän eikä palvellut nykyisiä tarpeitamme. Nyt meillä on esimerkiksi ylläpidettävänä verkkosivuja monissa maissa, ja itse sisällöt sivuilla ovat muuttuneet. Halusimme myös mahdollisuuden muokata sisältöä enemmän itse", Mikko kuvailee.
"Ennen uudistusta kartoitimme käyttäjien toiveet sivustoon liittyen, ja panostimme sivuston helppokäyttöisyyteen. Haluamme, että sivustolla on mahdollisimman pitkä elinkaari", Mikko kertoo. Samalla oli sopiva kohta tehdä hienosäätöä sivuston ulkoasuun.
”Aiemmin Valio.fi oli hyvin vahvasti sinivalkoinen. Se viesti Valion brändivärejä ja kotimaisuutta, mutta tutkimuksen mukaan etenkin nuoret kävijät kokivat sivustomme värimaailman kylmän kliiniseksi. He toivoivat myös enemmän sisältöä videomuodossa. Ruokasisältöihin tuotiin mukaan lämpimämpiä sävyjä ja pehmeämpää värimaailmaa kuten viininpunaista ja beigeä tutun Valion sinisen rinnalle. Huomioimme suunnittelussa myös sen, että nykyään noin 80 prosenttia käytöstä tapahtuu mobiililaitteilla, etenkin kokatessa”, Laura kertoo.
Uudistuksen yhteydessä ruoka-alan ammattilaisille tarkoitettu sivusto muutti kokonaan omaan osoitteeseen valioaimo.fi. Samalla uudistimme reseptinhallintajärjestelmämme, mikä toikin lisämausteensa projektiin.
Seuraamme sitä, mitä Suomi syö ja hakee verkosta.
”Kun noin 4 700 reseptiä kuluttajille ja yli 2 000 reseptiä ammattilaisille siirretään järjestelmästä toiseen, tietomassa on niin suuri, että korjattavaakin on löytynyt. Kevät oli hyvin työntäyteistä aikaa. Olemme kuitenkin olleet yllättyneitä, miten sujuvasti kaikki lopulta meni. Pysyimme aikataulussa ja olemme nopeasti päässeet samoihin kävijämääriin kuin ennen uudistusta ja jopa yli”, Laura kuvailee.
Samoihin aikoihin julkaistiin myös tuhansien reseptien koti, Valio sovellus. Kyseessä ei ollut vanhan sovelluksen päivitys, vaan täysin uusi mobiilisovellus uusine toiminnallisuuksineen. Siksi sovellus on ladattava puhelimeen uudelleen. Mobiilisovellus vaatii kirjautumisen, mutta sitä vastaan saa myös parempaa palvelua.
”Kun käyttäjä lataa sovelluksen, häneltä kysytään esimerkiksi ruokavaliosta ja kiinnostaako enemmän leivonta vai kokkailu. Käyttäjät, jotka antavat nämä lähtötiedot ja suostumuksen sen käyttöön, saavat juuri sellaista sisältöä, mistä ovat kiinnostuneita. Valio sovellus onkin jokaiselle hieman erilainen”, Mikko kertoo.
”Ja jos ruokainspiraatio on hukassa, voi sovelluksessa kokeilla reseptirulettia tai käydä selaamassa omia suosikkiohjeitaan. Niitä on myös helppo järjestää tekemällä omat kansiot esimerkiksi juhlatarjoiluille, joululle ja arkiruokasuosikeille”, Laura vinkkaa.
Suosituimmat reseptit elokuussa 2023: lettutaikina, mokkapalat, kantarellipiirakka, mustikkapiiras ja kaalilaatikko
Kuva: Anu Artjoki