Vastuullisuustekoja ja tehokkuusajattelua

Valion tavoitteena on hiilineutraali maitoketju. Kunnianhimoinen mutta saavutettavissa oleva tavoitteemme on saanut positiivista keskustelua aikaan monissa eri sidosryhmissä ja ennen kaikkea kuluttajissa. Aihe on erittäin ajankohtainen, ja herättänyt myös maailmalla kiinnostusta.

Valio lanseerasi reilu vuosi sitten vastuullisuuslisän. Se on keskeinen väline asiakas-, kuluttaja- sekä mediatyössä, ja sen avulla osoitamme, miten vastuullisesti valiolainen maitoketju toimii. Kiitos omistajayrittäjillemme, jotka osallistuvat aktiivisesti vastuullisuuden kehittämiseen! Vuoden 2019 alussa yli 92 prosenttia maidostamme oli vastuullisuuslisän piirissä. Tavoitteemme on saada kaikki tilat mahdollisimman nopeasti mukaan. Huhtikuussa järjestetty ensimmäinen hiiliviljelijöiden koulutus tuli ennätysajassa täyteen, ja lisäpaikkojakin tarvittiin. Syksyllä koulutukset jatkuvat, ja on hienoa, että Te yrittäjät otitte koulutuksen näin hyvin vastaan!

Vastuullisuudessa Valio onkin monessa suhteessa edelläkävijä.

Maailman ensimmäinen biokaasulla kulkeva maidonkeräysauto kuljettaa Valio Luomu™ maitoa tiloilta meijeriin. Kaikki harjakattoiset maito-, piimä-, kerma- ja jogurttipakkaukset ovat 100-prosenttisesti kasvipohjaista materiaalia. Lisäämme kierrätysmuovin käyttöä pakkauksissamme. Juusto- ja Valio MiFU® pakkausten läpivärjätty musta muovi vaihdetaan toiseen, jotta muovinlajittelukone tunnistaisi kierrätettävän materiaalin oikein. Kaikki pakkauksemme ovat kierrätettäviä. Lisäksi, tuotteisiimme käytetään maailman puhtaimpiin lukeutuvaa maito-raaka-ainetta, suomalaista maitoa.

Liiketoiminnassa Valion alkuvuosi on lähtenyt liikkeelle odotetusti: hienoisen kasvun taustalla ovat muun muassa lisäarvojauheet ja jauheiden parantunut hintataso. Kuluttajamarkkinoilla kilpailu jatkuu edelleen hyvin hinta- ja kampanjavetoisena.

Projekti #2021 tuo Valion toimintaan uudistuksia. Koko liiketoimintamme käydään läpi ja etsimme kohteita, joiden avulla kuluja voidaan karsia lisää ja tehostaa koko Valio-konsernin toimintaa. Jatkossa keskitymme yhä enemmän nykyisten tuotteiden maitokatteen kasvattamiseen panostamalla niiden myyntiin ja markkinointiin.

Uutuuksia emme toki unohda!

Uudistuneiden Valio PROfeel® tuotteiden myynti jatkuu vahvana. Kevään uudet Valio Jäätelöfabriikki maut ihastuttavat. Kasvavalle vegaanijoukolle tuomme kasviperäisen vaihtoehdon juustolle − Valio Oddlygood® Veggie. Perinteisten juustojen ystäville kevätuutuuksina ovat muun muassa Valio Koskenlaskija® Ruoka & Dippi sekä tuhdisti maustetut kermajuustot Jalapeno Jaakko ja Pippuri Pekka.

Maataloudessa kevät on vuoden parasta aikaa. Tulevan kasvukauden sääolosuhteisiin emme voi vaikuttaa, emmekä myöskään globaaleihin markkinoihin tai esimerkiksi Brexitiin. Vain omaan toimintaamme voimme vaikuttaa: Meidän on siksi mentävä eteenpäin jatkuvasti parantaen, niin Valiolla kuin koko Valioryhmässä.

Suotuisia kasvukauden säitä toivottaen!

Katso lisää Tavataan Valiolla -artikkeleita

Katsaukset
Kohti valoisampaa vuotta 2021
Katsaukset
Tehokkuus ja hinnat kannattavuuden ytimessä
Tavataan Valiolla
Huomio tuotantokustannuksiin