Valio vie tuotteita Suomesta noin 60 maahan. Kurkistetaan kolmelle tärkeälle markkinallemme Ruotsiin, Yhdysvaltoihin ja Kaakkois-Aasiaan ja tutustutaan niiden erityispiirteisiin.
Aamupalaksi puuroa, marjoja ja loraus maitoa? Vai höyryävän kuuma mausteinen keitto? Esimerkki konkretisoi, miten erilaisia ihmisten tarpeet ja ruokatottumukset ovat eri puolilla maailmaa, ja siksi myös Valio on läsnä eri markkinoilla erityyppisillä tuotteilla ja strategialla.
Lähimarkkinoillemme Eurooppaan meillä on mahdollisuus viedä kuluttajatuotteita kuten Valio PROfeel® proteiinituotteita. Yhdysvalloissa juustojamme on syöty jo 50 vuoden ajan, ja niiden asema siellä on edelleen vahva, mutta myös kasvipohjaisissa tuotteissa näemme kasvavaa potentiaalia. Aasian markkinoilla satsaamme teollisuusasiakkaiden lisäarvojauheisiin. Tämä on fiksua jo pitkän kuljetusmatkankin takia. Viennissä jauheiden hyviä puolia ovat pitkä säilyvyys sekä tehokas valmistus ja kuljetus.
Kansainvälisenä elintarvikealan toimijana liiketoimintaamme vaikuttavat niin globaalin toimintaympäristön kuin maitomarkkinan tilanne. Monen vientimaan kokonaisuus auttaa hajauttamaan riskejä eri markkinoille. Kaikkea tekemistämme ohjaa ajatus siitä, että liiketoimintaamme, siis myös vientiä täytyy tehdä kannattavasti. Jokaiselta markkinalta saatava tuotto maksetaan omistajille maidon hinnassa.
Tätä artikkelia varten kysyimme kolmen markkinan kuulumisia asiantuntijoiltamme. Seuraavaksi selviää, miten juustoilla ja kasvipohjaisilla tuotteillamme menee Yhdysvalloissa, millaiset tuotteet kiinnostavat Ruotsissa, ja miten käy lisäarvojauheiden kauppa Aasian markkinoilla.
Maidon kulutus laskee länsimaissa ja kasvaa kehittyvillä markkinoilla. Maailmanlaajuisesti maitotuotteiden kokonaiskulutus kasvaa nousevan väkiluvun myötä. Ruoantuotannon globaalin ja kestävän työnjaon kannalta on fiksua tuottaa maitotuotteita vientiin Suomessa, missä lehmät syövät soijan sijaan nurmea ja vettä on riittävästi.
Kasvipohjaiset ruoat koetaan luonnonmukaisen terveyden lähteenä, ja tuoreiden hedelmien, vihannesten ja kasvipohjaisten proteiinien myynti on kasvanut. Yhden tutkimuksen mukaan 20 % eurooppalaisista kertoo ostavansa enemmän hedelmiä ja vihanneksia kuin ennen pandemiaa.
Ruokakulttuurin muutos – esimerkkeinä vaikkapa juustokuorrutettu pizza ja lattekahvi – lisäävät maitotuotteiden menekkiä.
Teksti: Anna Jalas-Karjalainen