Kohti valoisampaa vuotta 2021

Maailman ja Valion viime vuotta sävytti covid-19, joka toi haasteita niin myyntiin, tehtaiden toimintaan, logistiikkaan kuin maitotiloillekin. Koronakriisin myötä olemme Valiolla priorisoineet projekteja ja tuotelanseerauksia, mutta kaiken kaikkiaan haasteista on selvitty hyvin.

Valion liikevaihto kasvoi vuonna 2020 hieman edeltäneestä vuodesta. Tulosluvut eli maitokate ja -tuotto julkaistaan tilinpäätöksessä myöhemmin keväällä. Saavutimme kasvua erityisesti Ruotsin ja Kiinan markkinalla, mutta tasaisen hyvästä työstä voin kiittää valiolaisia kaikilla markkinoilla. Noudatimme tiukkaa kustannuskuria Lisätuottoa #2021 -ohjelman mukaisesti.

Myös tänä vuonna panostamme vahvasti tehokkuuteen.

Vaikka huoltovarmuus, kotimaisuus ja laatu ovat kuluttajien arvostamia asioita, niin edelleen hinta on se tekijä, joka nousee esille eniten ostopäätöksissä. Kotimaisen ruoantuotannon arvo ja merkitys ymmärretään, mutta kauppojen ja ravintoloiden valikoimissa kohtaamme kansainvälisen kilpailun ja erittäin edulliset, jopa käsittämättömän halvat hinnat. Siksi toiminnan ennustettavuus ja tehokkuus on välttämätöntä Valion toiminnassa.

Keskitymme vahvaan kehitykseen kotimarkkinalla, jossa maito on kivijalkamme, mutta kehitämme myös kasvipohjaisten tuotteiden markkinaa. Laktoosittomat tuotteet ja laktoosittomuus ovat kruununjalokiviämme, jotka tarjoavat aina uusia mahdollisuuksia erilaisten ruokaratkaisuiden kehittämiseen. Upea esimerkki on innovaatiomme lisäarvojauheissa, jonka avulla suklaanvalmistaja voi vähentää tuotteestaan 30 prosenttia sokeria maun kärsimättä.

Mediassa on viime aikoina näkynyt juttuja mm. VTT:n ilman kanaa tuotetusta munanvalkuaisproteiinista ja Singaporessa myyntiluvan saaneesta kanan solusta tuotetusta broilerinlihasta.

Tarvitaanko perinteistä maataloutta tulevaisuudessa?

Aivan varmasti tarvitaan. Lehmä on kuin luonnon oma bioreaktori: nurmi saa energiansa suoraan auringosta, ja lehmän pötsi muuttaa sen ihmiselle sopivaan muotoon maidoksi ja lihaksi. Uudet tuotantoteknologiat voivat tuoda perinteisen peltoviljelyn rinnalle kiinnostavia innovaatioita. Molemmille on paikkansa, ja Valiokin on mukana tutkimassa erilaisia tulevaisuuden ratkaisuja.

Kunnianhimoinen ja pitkäjänteinen tavoitteemme edetä kohti hiilineutraalia maitoketjua vaatii aikaa ja työtä, eivätkä asiat tapahdu nopeasti. Päättäjillä niin EU:ssa kuin Suomessa tulisi olla kyky ymmärtää kokonaisuudet globaalilla tasolla eikä sortua osaoptimoimaan asioita. Teknologian kehitys vie aikaa ja rahaa. Emme saa ajautua Suomessa tai EU:ssa tilanteeseen, jossa vastuullinen kehitystyö ei ole enää mahdollista.

Valioryhmässä otimme vuoden vaihteessa vastuullisuusloikan. Sen ansiosta voimme kertoa nyt kuluttajille ja asiakkaillemme, että 100 prosenttia maitotiloistamme on vastuullisuusohjelmamme piirissä. Lämmin kiitos tiloille tavoitteen eteen tehdystä työstä!

Lähestyvä kevät tuo piristäviä uutuuksia kuluttajien iloksi. Henkilökohtaisesti riemuitsen uusista Valio Herkku sarjan suussa sulavista suklaisista vanukkaista sekä siitä, että yli 50 vuotta vanha klassikko Valiojogurtti® uudistuu vuodesta toiseen, nyt juotavana jogurttina. Yksi ilon aiheistamme on myös Valio Oddlygood® Barista kaurajuoma, joka on menestynyt mainiosti omassa kategoriassaan.

Jatkossakin tärkein tavoitteemme on pitää tuotteistomme ajan tasalla niin, että vastaamme asiakkaiden tarpeisiin ja olemme luomassa ruokatrendejä elintarvikesektorin edelläkävijänä.

Herkullista ja valoisaa kevättä!

Katso lisää artikkeleita

Katsaukset
Tehokkuus ja hinnat kannattavuuden ytimessä
Tavataan Valiolla
Huomio tuotantokustannuksiin
Näkökulmat
EU:n yhteinen maatalouspolitiikka linjaa kansalliset strategiset suunnitelmat