Myynti on tiimityötä

Valion myyntijohtaja Jukka Leskisen jokainen päivä on erilainen, ja se on myös työn suola. Tavoitteena on aina mahdollisimman hyvä tuotto omistajille.

Tehtäväni valiolla

Toimin Valiolla myyntijohtajana ja vastaan päivittäistavarakaupan myynnistä, kuluttajatuotteiden vientimarkkinasta vajaassa kahdessakymmenessä maassa sekä lisäksi tukkukaupasta muissa kuin Valio Aimo® tukussa. Hoidan ja kehitän Valion asiakassuhteita ja pyrin saamaan tuotteemme kauppojen hyllyille – mahdollisimman kattavasti ja kannattavaan hintaan.

Minulla on yhdeksän suoraa alaista, jotka vastaavat omista osa-alueistaan ja asiakkuuksistaan, ja koko myyntiorganisaatiossa työskentelee 56 henkilöä. Valion asiakkaita ovat muun muassa SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, Minimani sekä vaikkapa Veljekset Keskinen. Teemme kauppaa kaikkien Suomen vähittäiskauppaketjujen kanssa.

Urapolkuni

Ennen Valiota työskentelin pitkään juomabisneksessä. Viimeksi ranskalaisen Pernod Ricard Finland Oy:n myyntijohtajana ja johtoryhmän jäsenenä, ja sitä ennen 15 vuotta Sinebrychoffilla myynnin eri tehtävissä. Kun Valiolta oltiin yhteydessä, kiinnostuin heti. Näin, että tässä olisi hieno mahdollisuus oppia uutta, työskennellä tunnettujen suomalaisten brändien parissa ja nähdä Suomen johtavan ruokatalon erilaista tuotepeliä.

Miten myyntiä tehdään?

Suomen vähittäiskauppa-asiakkaiden kanssa myyntijohtajan työ on pitkälti asiakassuhteiden hoitamista ja niiden jatkuvaa kehittämistä Valion arvojen mukaisesti, hyvässä yhteistyössä.

Kaupalla on oma vuosikellonsa, joka elää yleensä neljän kuukauden myyntijaksoissa tuoteryhmästä riippuen. Noin 4–5 kuukautta ennen jokaista jaksoa järjestämme jakso- esittelyitä, joissa muun muassa kerromme asiakkaillemme, mitä mielenkiintoisia uutuuksia Valion valikoimiin on tulossa. Ne kiinnostavat sekä asiakkaita että kuluttajia. Saamme asiakkailta myös palautetta ja toiveita tuotteisiin liittyen.

Jaksoesittelyjen jälkeen sovimme jokaiselle jaksolle tuotteista saamamme hinnat, valikoimat sekä erilaiset kaupan kampanjat. Jos esimerkiksi asiakas epäilee tuotteen kaupallista potentiaalia eikä ota sitä laajasti myymälöiden valikoimiin, on sillä vaikutusta lanseerauksen kannattavuuteen. Tämän perusteella saatamme vielä muuttaa esimerkiksi tuotteen pakkauskokoa, kehittää tuotetta tai jopa peruuttaa lanseerauksen. Teemme jatkuvaa myynnin suunnittelua, sen kehittämistä sekä olemme jatkuvasti yhteydessä asiakkaidemme kanssa esimerkiksi tuotteidemme myyntiluvuista sekä mahdollisista tuotepuutteista.

Saumaton tiimityö on kaiken A ja O, ja meillä on Valiojengissä huikeita myynnin osaajia!

Hinnoittelu on tasapainoilua

Tuotteiden hinnat ja kuluttajien hintaherkkyys ovat olleet viime kuukausina paljon esillä. Omassa hinnoittelussamme pyrimme aina maksimoimaan tuotot omistajillemme, eli saamaan tuotteistamme mahdollisimman hyvän hinnan. Tämä on tasapainoilua, sillä hinnankorotukset vaikuttavat monesti tuotteiden menekkiin ja meidän on huomioitava myös kilpailijoiden hintataso.

On myös hyvä muistaa, että me emme vastaa kaupan hyllyllä näkyvistä hinnoista. Kauppa hinnoittelee myymänsä tuotteet, eikä meillä ole mahdollisuutta vaikuttaa kuluttajahintoihin.

Olemme käyneet hinnankorotuksista ja niiden tarpeesta aktiivisesti keskustelua asiakkaidemme kanssa. Etuna keskusteluissa on ollut se, että meillä hinnankorotukset menevät suoraan tilallisille. Olemme avanneet asiakkaillemme hyvin tarkasti kustannusten nousuun vaikuttavia syitä sekä sitä, miksi hinnankorotukset ovat kriittisen tärkeitä. Viestimme on ollut, että Suomessa ei ruoka riitä, jos emme maksa tuottajille lisää. Olemme kertoneet, miten rehun, lannoitteiden ja polttoaineiden hintojen nousu näkyvät yksittäisen tilan taloudessa. Onneksi Valio on vahva brändi, jonka tuotteista voi pyytää hieman enemmänkin.

Parasta työssäni

Työn laaja-alaisuus, monipuolisuus, vaihtelevuus ja hektisyyskin ovat sen parhaita puolia. Eteeni tulee mitä ihmeellisimpiä asioita ratkottavaksi, ja se on myös tämän työn suola.

Saan tehdä erilaisten ihmisten, Valion toimintojen ja sidosryhmienkanssa työtä, ja heidän suuntaansa yhteistyön täytyy toimia saumattomasti. Valion myynti on niin iso kokonaisuus, että tästä ei voisi selvitä ilman erinomaista tiimiä. Tiimityö on kaiken A ja O, ja meillä on Valiojengissä huikeita myynnin osaajia!

Perhe ja vapaa-aika

Perheeseeni kuuluu vaimo ja 11- ja 14-vuotiaat lapset. Vapaa-ajalla urheilen mahdollisuuksien mukaan ja rentoudun seuraamalla lasten erilaisia harrastuksia jalkapallosta lumilautailuun. Nautin myös hyvästä ruoasta.

Valion suosikkituotteeni

Valion juustoista löytyy uskomattomia herkkuja. Jos yksi pitäisi mainita, olisi se Valio Mustaleima™ emmental. Se on parasta ihan sellaisenaan, pienenä suolaisena herkkuna.

Valio Talk -webinaari 24.5. Lypsyjakkaralla Jukka Leskinen
Kirjaudu sisään Valmaan
Johdon katsaus: Myyntijohtajan näkemys maatilojen kustannuskriisiin
Lisää Valmassa
Näkökulmat
Lehmällä on tärkeä rooli ruokajärjestelmässä
Näkökulmat
Maitomarkkinoiden heilahtelut jatkuvat
Näkökulmat
3 näkökulmaa: Alkutuotannon vastuullisuus kiinnostaa